Jos sinuun on kohdistettu mielestäsi epäoikeutettu vahingonkorvausvaatimus, on lainopillinen apu sitäkin enemmän tarpeen
Yksityishenkilö tai yritys voi kärsiä vahinkoa sopimussuhteessa tai muutoin toisen osapuolen toiminnan tai laiminlyönnin seurauksena. Tyypillisiä tilanteita ovat esimerkiksi erimielisyydet toimituksissa, sopimusrikkomukset asunto- ja autokaupoissa sekä erilaiset remonttiriidat.
Vahinkoa voi kärsiä myös sopimussuhteen ulkopuolella esimerkiksi rikoksen johdosta tai muutoin ulkopuolisen aiheuttamana. Varatuomarimme arvioi mahdollisuutesi vahingonkorvauksiin ja vie asiaasi eteenpäin. Oli kyseessä sitten mikä vahinko tahansa, tiedämme, mitkä asiat ovat oleellisia päätösten kannalta ja minkälainen aineisto asiasta tulee esittää. Olemme hoitaneet menestyksellisesti toivottomilta näyttäneitä tapauksia. Esimerkiksi tilanteet, joissa korvausvelvollinen on kiistänyt korvausvastuun lukuisilla eri perusteilla.
Vahingonkorvausasiat käsitellään riita-asioiden mukaisessa järjestyksessä eli yleisissä tuomioistuimissa. Rikosperusteisen asian ollessa kyseessä vahingonkorvausvaatimus voidaan esittää asian yhteydessä, eikä erillistä kannetta yleensä tarvitse nostaa, kun syyttäjä ajaa asiaa.
Vahinkoa kärsineen on siis nostettava korvauskanne, mikäli asiaa ei käsitellä rikosasian yhteydessä. Korvauskanne on pantava vireille yleisessä alioikeudessa määräajassa, jotta vahingon kärsijä voisi saada korvauksia. Kanne nostetaan vain silloin, kun vahingon aiheuttaja ei maksa korvauksia vapaaehtoisesti.
Jätä soittopyyntö
Lakiluotsit käyttää yhteystietoja ainoastaan yhteydenottoon. Lisätietoja saatte asiakaspalvelusta 014 411 0000.
Oletko osallisena jossain vahingonkorvausasiassa?
Rikoksen uhri: yleensä oikeus vahingonkorvaukseen, myös kärsimyskorvaus tietyissä tapauksissa
Työtapaturmat: olet vahingonkärsijänä työssä sattuneessa vahingossa
Tie- ja piha-alueet: Jalankulkijana tai muuna alueen käyttäjänä ja kunnossapitolaiminlyönnit
Tieliikenne: liikennevahingot, joissa vakuutusyhtiö ei korvaa
Tulipalot: joissa vakuutusyhtiö ei korvaa tai sovittelee korvausta
Sopimusasiat: toimituksen viivästyminen, toimituksen virheellisyys, sopimussakko
Vakuutusasia: vakuutusyhtiö on evännyt korvauksen osittain tai kokonaan
Kuluttajariita-asia: olet ostanut tuotteen tai palvelun, joka ei vastaa sovittua tai siinä on virhe
Toimi vahingonkorvausasiassa näin
Ota yhteys toimistoomme 014 411 0000 tai yhteydenottolomakkeella »
- Jos kyseessä on rikosasia ja olet asianomistajana toimita meille haastehakemus/kirjallisen vaatimuksen toimittamispyyntö
- Jos kyseessä on muu vahinko kuvaile se missä ja miten vahinko on tullut/sattunut
- Hanki valmiiksi asiaa käsittelevät asiakirjat ja mahdolliset päätökset ja muu aineisto
- Kerro miltä osin on tyytymätön asiaa koskevaan päätökseen tai tilanteeseen ja mitkä ovat sinun suoranaiset kulusi ja mitä kuluja sinulle vielä aiheutuu
- Yhteydenotto ei velvoita sinua vielä mihinkään; toimeksiannosta sovimme kanssasi erikseen
Sovi tapaaminen kanssamme
- Tilanteesi kartoitetaan korvausvastuun selvittämiseksi
- Jatkotoimenpiteistä sovitaan yhdessä
- Hankimme asiassa ehkä tarvittavat asiakirjat saatuamme siihen yksilöidyn valtakirjan
Miten voimme auttaa?
Voit ottaa yhteyttä meihin, kysyä asiaasi tai pyytää hinta-arviota ilman että se velvoittaa sinua mihinkään.